BP UNDERGROUND
A zenei szubkultúrákhoz kapcsolódó budapesti underground a magyar kultúra szerves része. A film készítői – Turán Eszter és Koltay Anna – azt szeretnék feltérképezni, hogy mik voltak a meghatározó ifúsági, zenei szubkultúrák a ’90-es és a 2000-es években Budapesten. Az 1989 utáni hazai underground közeg irányzatairól korábban még nem született részletes és átfogó dokumentumfilm sorozat. A vasfüggöny leomlása után a nyugati hatások táptalajra találtak, a kilencvenes években sok irányzat élte fénykorát, a hardcore-punk, a rock/metal, a hip-hop, az elektronikus zene, a ska a rockabilly és számos más zenei szcéna, melyek a sajátos magyar ízzel keveredve izgalmas közeget hoztak létre. A rendezőpáros tagjainak az az inspiratív közeg, amelyben felnőttek, a mai napig meghatározza gondolkodásmódját, ezért a bemutatás mellett ez egyfajta tisztelgés a város földalatti szubkultúrái előtt. Kis különbséggel ugyan, de mindkét alkotó szorosan kötődött különböző underground mozgalmakhoz. Filmsorozatukban ezeknek az alulról szerveződő csoportoknak a társadalmi hatása mellett a mai napig ható közösségépítő erejével szeretnének foglalkozni, illetve körbejárni, hogy maga Budapest milyen szerepet játszott ezeknek a csoportoknak a kialakulásában. Melyik közegre milyen légkör és íratlan szabályok jellemzők, mik voltak a meghatározó helyek és figurák, vagy éppen külső jegyek, szimbólumok és emlékezetes sztorik. A film elkalauzolja a nézőt az adott csoport legjobb zenekaraitól az üzenetéig, a jellemző ruhabolttól a kultikus kocsmáig. Pont mint egy nagyvárosi szafariban…
LEJÁTSZÁS
EPIZÓDOK
ELEKTRONIKUS ZENE
2017-ben indult útjára a nagysikerű „BP Underground” című dokumentumfilm sorozat, melynek első része a hardcore-punk szcénát mutatta be, majd ezt követte 2018 nyarán a második rész a hazai hip hop szubkultúráról. A Rockmaraton fesztiválon külön színpad viselte a BP Underground nevet, a hip hop film országos moziforgalmazásban látható, és legutóbb a rangos Highlights of Hungary kreatív gyűjtés díjazottja lett. A BP Underground epizódjai Berlintől Los Angeles-ig részt vettek több nemzetközi filmfesztiválon. A Koltay Anna-Turán Eszter alkotópáros elkészítette a sorozat harmadik epizódját, amely a budapesti elektronikus zenei szcénába kalauzol.
Csakúgy, mint a többi rész, ez is sajátos képi világgal és sok archív felvétel segítségével idézi meg a közeg kialakulását és virágzását. A film olyan csomópontokat érint többek között, mint az FMK, Kultiplex, Supersonic, Fáklya Klub, Trafó, Zöldséggyümölcs, Csacsacsa, Jailhouse, Merlin, West Balkán, Frankhegy, Katlan, Cinetrip, Corvin-tető, Ozora, Alkotótábor, vagy épp a Patex klub. Bemutatja a színtér fontosabb szereplőit, elhelyezi és definiálja a műfaj sajátosságait, taglalja a kiterjedt zenei szcéna irányzatait. Többek között arra is keresi a választ, hogy a főváros, mint központ hogyan alakította az elektronikus zenei szcénát és a party kultúrát. A BP Underground harmadik epizódja is, mint egyfajta korlenyomat, visszahozza a kilencvenes évek életérzését, a nyugati hatások korlátok nélküli beáramlásának korszakát, amikor menő volt Acid Party-ra járni, mindenkit a Rave érdekelt, bejött a Goa Trance, a legjobb bulik pedig a Katlanban vagy a Frankhegyen voltak. Bejöttek a szabadtéri partyk és mindenki kipróbált minden hirtelen megjelenő tudatmódosítót, közben Tilos-t hallgatott, és Palotai & Titusz volt az Isten. Hogyan alakultak ki az egyes műfajra jellemző sajátosságok, mi a különbség a jungle és a drum ’n bass között? A goa trance-t hogyan tudja valaki befogadni és mitől vált valaki technos arccá? Kik azok a ma is ismert figurák, akik központi szereplői voltak ennek a közegnek, mit gondolnak ma a gyökereikről és mit vittek magukkal útravalóul? Ki az az Oleg, Naga, Kenguru, Kevin, Titusz, Shuriken, AMB, Palotai, Cadik, Prieger Zsolt, Yonderboi, Zságer Balázs, Vajdai Vili, Anorganik, vagy Superman? Milyen zenekar a Korai Öröm és mi volt a jelentőségük a party kultúra kialakulásában? Milyenek voltak a legendás Tilos partyk? Mi köze volt Szabó Simonnak a Bladerunnaz-hoz és a d’n’b-hez? Mi az a Rewind és mi történt a Kopaszi Gáton, a West Balkánban, a Csacsacsában vagy a Zöldséggyümölcsben?! Mi volt az a legendás Future Sound of Budapest válogatás és party sorozat? Milyen flyereket tervezett Fabricius? Néhányuknak mit jelent az ismeretlen underground zenészből az országos ismertség? Hogyan futott be az Anima Sound System? Vajon a zene szeretetén túl a szubkultúrához tartozás mennyire válhat életre szóló kötelékké? A különböző, főleg angolszász gyökerű műfajoknak mi a sajátos magyar íze? Hogyan jött létre anno Ozora? Mi a jelentősége a Telekom Electronic Beats fesztiválnak a szcénában? Milyen ma az itthoni underground elektronikus zenei közeg, van-e létjogosultsága, hangja és ereje a digitális világban?
MEGSZÓLALÓK
Bernáthy Zsiga
Berkes Dorka “Dork”
Deák Ambrus “AMB”
Deutsch Gábor “Anorganik”
Erdélyi Zsolt “Superman”
Erdősi Statik Gábor
Fejér Balázs “Naga”
Fodor Attila “Kevin”
Fülöp Farkas
Karányi Dani
Kántor István “Isu”
Kömlődi Ferenc
L. Laki László
Manek
Mayer Balázs “Kenguru”
Milkovics Mátyás
Oleg
Papp László
Prieger Zsolt
Ráday Dávid “Raasa”
Szabó Simon
Szabó Zoltán “Lui”
Titusz
Tímár György “Jirzij”
Tollner Máté
Tom Select
Tóth András “Wegha”
Tóth Renáta “DJ Ren”
Vajdai Vili
Valdinger Gábor
Vályi Gábor “Shuriken”
Zságer Balázs
STÁBTAGOK
Rendező: Koltay Anna, Turán Eszter
Producer: Turán Eszter
Co-producer: Romwalter Judit, Trepper Viktória
Vezető Operatőr: Bálint Dániel
Operatőr: Domokos Balázs, Táborosi András
B Kamera Operatőrök: Kóródi Dániel, Vaszari Júlia
Gyártásvezető: Jónás Rita
Produkciós asszisztens: Fürst Bence, Mózes Anita
Vágó: Grünvalszky Ágnes
Hangmérnök: Dóczy Áron, Gubinyi Zoltán, Gyula Márk, Vörös Menyhért
Világosító: Endrédi Richárd, Farkas Zoltán, Gönczöl Viktor, Rácsai Dávid, Tamus Márton, Vékony Dániel
L.A. CREW:
Kamera: Bobby Bobby Quillard
Hang: Schrank Doma
Utómunka supervisor: Környei Márk – Studio Lamb
Hangmérnök: Fejér Mihály
Mastering: Deutch Gábor – Anorganik
Colorist: Bognár Szandra
Logo: Blik Dániel
Grafika: Markovics Balázs
Fotó: Cseke Dorka
HIP-HOP
A BP Underground második epizódja a budapesti underground hip hop kultúráról szól. Csakúgy, mint az első, hardcore-punk műfajjal foglalkozó film, az új epizód is sajátos képi világgal és sok archív felvétel segítségével idézi meg a stílus születését és virágzását. A film olyan városi csomópontokat érint, mint akár a Filatorigát, a Maszk klub vagy a Kultiplex, felemlegetve olyan bulikat, mint a Fila Rap Jam, a Gimmeshot, illetve a Microfonparty-k, vagy OSG-k. Bemutatja a színtér fontosabb szereplőit a rapperek, MC-k és DJ-k mellett a graffiti kultúrától a roma hip hop-on és a női előadókon át a breakesekig bezárólag. Többek között arra keresi a választ, hogy a főváros, mint központ hogyan alakította a szubkultúrát, és milyen átjárás volt a vidéki városok hip hop arcai és a budapesti közeg között. A BP Underground hip hop epizódja mint egyfajta korlenyomat, visszahozza a kilencvenes évek életérzését, a nyugati hatások korlátok nélküli beáramlásának korszakát, amikor minden korábbi időnél jobban virágzott a streetkosárlabda, az utcán lógás, a Yo! MTV Raps tv-műsor és a másolt kazetta… Hogyan alakultak ki a műfajban erősen jelen lévő élet-halál szövetségek és mi a szerepe a másik jellemző sajátosságnak, az örök versengésnek? A társadalmi nézőpont is fókuszba kerül: van-e meghatározó szociológiai háttere annak, hogy ki milyen szubkultúrát választott? Kik azok a ma is ismert arcok, akik központi figurák voltak, évtizedekkel később mit gondolnak a gyökereikről és mit vittek magukkal útravalóul? Néhányuknak mit jelent az ismeretlen underground zenészből az országos ismertség? Mit is jelent a hip hop család tagjának lenni, vajon a zene szeretetén túl ez sokaknál egy életre szóló kötelék? Az afro-amerikai gyökerű műfajnak mi a sajátos magyar íze és vajon mennyire feladata a társadalomkritika? Milyen ma az itthoni hip hop szubkultúra, van-e létjogosultsága, hangja és ereje a digitális világban? Hol van a határ az underground és a mainstream között, mi a hip hop üzenete 2018-ban?
Az alkotók különösen hálásak azoknak, akik támogatták a második epizód megvalósítását,a Hangfoglaló Programnak és a Filmjusnak.
A FILM UTÓÉLETE:
– A BP Underground hip hop dokumentumfilm premierje július 31-én volt a budapesti Toldi moziban.
– Moziforgalmazónk lett a Magyar Hangya személyében, folyamatosan műsoron van a film, jelenleg a budapesti Bem mozi műsorán.
– Több hónapja tart a BP Underground országos Hip Hop Tour, aminek kiemelkedő eseménye volt a szcéna legjobbjaival megtűzdelt BP Underground All Stars vetítés és koncert a budapesti Toldi moziban 2018 novemberében. A Tour részeként a film a főbb vidéki városokban is folyamatosan látható, több helyen közönségtalálkozókkal egybekötve (pl. Sopron, Szendendre, Szeged, Győr, Debrecen, Szolnok, Eger, Pécs, Miskolc)
– Számos európai filmfesztivál mellett a Los Angeles-i 2019-es magyar filmfesztiválon is szerepelt.
– 2019 februárjában a rangos Highlights of Hungary kreatív közönségdíj második helyezettje lett a film
MERCHANDISE:
A BP Underground Brand többféle termékkel jött elő. A Hip Hop rész logójával jegyzett női-férfi pólók és sapkák készültek a Respect Real Hip Hop ruhamárka segítségével, ami megvásárolható a webshopunkban.
MEGSZÓLALÓK
Baranyai Dániel „Eckü”
Blik Dániel
Busa Pista
Dósa Richárd „Ricsipí”
Dulna Róbert „Zenk aka Zenki Mefisto”
Faragó Krisztián „DJ Quick”
Felcser Máté „RendbenMan”
Györe Győző Tibor „DJ Györemix!”
Haász Balázs „MC Gőz”
Halmosi Szabolcs „Bobakrome”
Havas Patrik „Dj Frequent”
Hornyák Patrícia „Poisy”
Jakab András „AZA”
Jávor Márk „Dj Mango”
Kemon Wesley Thomas „MC Kemon”
Koller László „Qka MC”
Ozsváth Gergely „Mentha”
Mohamed Fatima
Papp Timi
Schmél Csaba „Artoscsaba”
Schrank Doma, Sena Dagadu
Simon Bence „Benski”
Süveg Márk „Saiid”
Szabó Miklós Márton „Miki 357”
Vajgel Zsolt Ádám „Zsolaa”
Závada Péter „Újonc”
Zsiga Balázs „Nos’ Chez aka Turan Khan”
STÁBTAGOK
Rendező: Koltay Anna, Turán Eszter
Producer: Turán Eszter
Co-producer: Romwalter Judit, Trepper Viktória, Nedeczky Dóra
Felvételvezető: Meister Nikolett
Operatőr: Bálint Dániel, Kóródi Dániel
B kamera operatőrök: Géresi Márton, Kovács Claudia, Ben Hyde
Rendező munkatársa: Markovics Balázs
Fővilágosító: Tamus Márton
Hang: Gubinyi Zoltán, Somló Pál, Zándoki Bálint
Vágó: Szvák Antal
Mastering: Deutsch Gábor “Anorganik”
Colorist: Bognár Szandra
Utómunka: Studio Lamb
Környei Mihály, Várfoki Zoltán, Kövér András, Fejér Mihály, Poremba Alexandra, Molnár Zsófia Eszter
Grafika: Blik Dániel, Jávorszki Krisztina, Markovics Balázs
Produkciós asszisztens: Erdődy Adrienn, Jávorszki Krisztina
HARDCORE / PUNK
Dokumentumfilm sorozatunk első része a nyugati hatásokon alapuló, de abból valami egészen sajátosat létrehozó budapesti punk, és az abból, vagy a vele párhuzamosan kinőtt hardcore szubkultúrákat mutatja be. Az epizódban interjúk és eredeti archív felvételek segítségével mutatjuk be a Budapesten szerveződő hardcore/punk színteret és annak jelentős zenekarait. A film megidézi a szcéna kialakulását, olyan kultikus arcok visszaemlékezéseinek segítségével, mint Tizedes, a Marina Revüe, a Bandanas és a Tizedes meg a többiek legendás zenésze, a Böiler-es Riger Jani és Madár Andris, Rupaszov Tamás, a Trottel Records alapítója, Jancsics Dávid korrupciókutató szociológus, a Leukémia zenekar tagja vagy Uj Péter újságíró. Megszólalnak a hazai hardcore második hullámának népszerű zenekarainak, a Dawncore-nak és a Newborn-nak egykori tagjai: Soós Balázs, Fellegi Ádám, Jakab Zoltán, Szalkai Tibor, a Burning Inside zenekarból Török Attila, a Blind Myself-es Tóth Gergő és a Pannonia Allstars Ska Orchestra-ból Tóth Kristóf KRSA. Mesél a szubkultúrához fűződő viszonyáról a The Idoru-ból ismert Bödecs András, a Shellbeach-ből Somló Pali, a Bridge to Solace-ből Szollár Bálint és Kuttner Tamás, valamint Pándi Balázs újságíró és dobos, illetve Oltai Kata kurátor. Kibontakozik a két alkotó, Koltay Anna ás Turán Eszter személyes indíttatása is a témában. A film a sztorik és anekdoták mellett olyan – a hardcore/punkhoz köthető – legendás szórakozóhelyeket is megidéz, mint a Golgota utcai Fekete Lyuk, a Total Car a Nyugatinál vagy a Kultiplex a Kinizsi utcában.
Volt-e a rendszerváltás utáni kaotikus időszaknak köze, hatása a szubkultúrák alakulására? Van-e meghatározó szociológiai háttere annak, hogy ki milyen mozgalmat választott? Kik azok a ma is ismert arcok, akik akkor tizenévesként valamelyik szubkultúra központi figurái voltak? Évtizedekkel később mi érződik rajtuk, mit gondolnak a gyökereikről, mennyire változtatta meg az életüket? Mit jelentett a kilencvenes években a magyar fiataloknak a zene és a stílus? Miért volt a szocializmus utáni korszakban a kilencvenes évek fiatalja társadalomkritikus? Milyenek ma a magyar szubkultúrák, van-e létjogosultságuk, mi az üzenetük 2017-ben?
A FILM UTÓÉLETE:
-A BP Underground premierje a Toldi Klubban volt 2017. július 4.-én.
– A 2017-es dunaújvárosi Rockmaraton Fesztiválon külön színpad viselte a BP Underground nevet, e mellett a filmet is levetítették közönségtalálkozóval egybekötve.
– Workshop-ot és vetítést tartottak szintén a Berlin Art Space nevű helyen 2019. februárjában
– Egerben lesz 2019. március 23-án koncertekkel egybekötött vetítés
– Több európai filmfesztiválon vesz részt azóta is nagy sikerrel a Hardcore-Punk rész:
SEEFF – Berlin
SEE – Paris
Courage Parevo – Budapest, Prága, Varsó, Bukarest, Pozsony
Soundwatch – Berlin
Filmhét – Bukarest
Too Drunk To Watch Fesztivál – Berlin
MEGSZÓLALÓK
Bödecs András
Fellegi Ádám
Jakab Zoltán
Jancsics Dávid
Koltay AnnaKuttner Tamás
Madár András
Márton Attila “Tizedes”
Oltai Kata
Pándi Balázs
Riger János
Rupaszov Tamás
Soós Balázs
Somló Pál
Szalkai Tibor
Szollár Bálint
Tóth Gergő
Tóth Kristóf “KRSA”
Török Attila
Turán Eszter
Uj Péter
STÁBTAGOK
Rendező: Koltay Anna, Turán Eszter
Producer: Turán Eszter
Koproducer: Romwalter Judit, Trepper Viktória
Társproducer: Nedeczky Dóra
Operatőr: Bálint Dániel
Mastering: Deutsch Gábor / anorganik
B kamera operatőrök: Géresi Márton, Kóródi Dániel, Rónai Domonkos
C kamera operatőr (New York): Éder Krisztián
Rendező munkatársa: Markovics Balázs
Vágó: Pálfalvi Réka
Colorist: Nagy Eszter, Bognár Szandra
Hang: Somló Pál, Zándoki Bálint
Fővilágosító: Tamus Márton
Kameracsapat: Barta Ádám
Produkciós asszisztens: Gyenge Laura
Utómunka: Studio Lamb
Környei Mihály, Várfoki Zoltán, Kövér András,
Szvák Antal, Fejér Mihály, Poremba Alexandra, Molnár Zsófia Eszter
Főcímzene: Rendben Man – Felcser Máté
Grafika: Blik Dániel
Fotó: Fejér Bernadett
ALKOTÓK
TURÁN ESZTER
Rendező/Producer
Eszter TV rendező szakon végzett az Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ezt követően producer lett és megalapította filmgyártó cégét, a Moviebar Productions-t, ami díjnyeretes reklámfilmek, videóklippek és kisjátékfilmek gyártásán túl egyre több elismert nemzetközi TV-sorozattal (Maximilian – Andreas Prochaska, 2016-2017) és független, arthouse filmek megvalósításával foglalkozik (Swoon – Mans Marlind, Bjorn Stein, 2018; The Field Guide to Evil című antológia filmből Peter Strickland szegmense, 2018; The Man Who Was Thursday – Francois Arnaud, Jordi Molla, 2015). A BP Underground dokumentumfilm sorozatot nem csak, mint producer jegyzi, ez rendezői debütálása. Emellett épp első nagyjátékfilmtervén dolgozik a Filmalap támogatásával.
KOLTAY ANNA
Rendező
Anna a PPKE kommunikáció szakának elvégzése és a London College UCK újságíró-média szakos diplomájának megszerzését követően eleinte a nyomtatott sajtó munkatársa. 2011 óta dolgozik televíziós szerkesztő-riporterként és műsorvezetőként. A kulturális és közéleti tartalmak után 2018-tól az M2 Petőfi TV csapatát erősíti műsorvezetőként. Több portré és werkfilm fűződik nevéhez. Régi álma a BP Underground megvalósítása, ebben találkozik a kimeríthetetlen inspirációs forrása a munkával, vagyis a magyar underground zene a dokumentumfilmezéssel.
TÁMOGATÓK
TÁMOGATÁS
Dokumentumfilm sorozatunk első részének lejátszásával a következő epizódok a megvalósulását segíted. Lehetőséged van viszont további szabadon választható összegű támogatás, adomány nyújtására is. Ezt megteheted az alábbi gomb megnyomásával:
GALÉRIA
SAJTÓ/HÍREK
- SAJTÓ
- May 7, 2021
- SAJTÓ
- April 30, 2021
- SAJTÓ
- April 19, 2021
- SAJTÓ
- April 13, 2021
- SAJTÓ
- March 11, 2021
- SAJTÓ
- May 6, 2020
- SAJTÓ
- March 27, 2020
- SAJTÓ
- February 16, 2020
- SAJTÓ
- February 16, 2020
- SAJTÓ
- February 16, 2020
- SAJTÓ, Uncategorized
- November 4, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- November 4, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- November 4, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- November 4, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- May 28, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- May 28, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- May 28, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- May 3, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- May 3, 2019
- SAJTÓ
- May 3, 2019
- SAJTÓ, Uncategorized
- May 3, 2019
- SAJTÓ
- December 7, 2018
ÍRJ NEKÜNK!
KAPCSOLAT
Moviebar Productions
Address: Alsó Zöldmáli út 15. 1025 Budapest, HUNGARY
Phone: +36 1 792 6715
E-mail: info@movie-bar.net
Web: www.movie-bar.net